× Generelle diskussioner og spørgsmål omkring materialepleje, kompetenceudvikling og andet der vedrører musikbibliotekarens faglighed

MUFA om musik på bibliotekerne

Mere
06 feb 2013 13:49 - 06 feb 2013 13:50 #860 af AnjaLyngby
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
I forbindelse med bibliotekets digitale tilbud Bibzoom og eReolen har der været debat i medierne ad flere omgange. Debatterne har berørt flere ting – rettighedshavernes betaling, konkurrence med kommercielle aktører og ikke mindst bibliotekets digitale rolle i samfundet.

Vi har i den forbindelse skrevet til formand af BF, Pernille Drost (PD), fordi bestyrelsen i MUFA og flere af vore medlemmer har taget anstød af nogle af hendes udtalelser i forbindelse med de nylige debatter i medierne. I Politiken d. 7. januar 2013 er PD i artiklen ” Har biblioteket overhovedet en fremtid?” bl.a. citeret for at udtale:

»Det er back to basic. Er det virkelig bibliotekets rolle at udlåne Lionel Richie? Bibliotekerne skal i stedet være et alternativ til markedet. Og når man kan få musik gratis, så skal vi vise, hvordan man kan bruge det gratis tilbud, og så bruge pengene på det, der ikke er tilgængeligt. Vi skal se på, hvor vi får mest ud af udviklingen på det kommercielle marked, og så sætte tilbud sammen efter det«.

De udtalelser kan tolkes sådan, at PD ikke mener at bibliotekerne bør tilbyde borgerne adgang til musikken. Det synspunkt vil vi gerne have begrundet yderligere.

Holdningen at biblioteket skal være et alternativ til markedet er en risikabel vej at gå. Markedet ændrer sig hele tiden – det der er tilgængeligt nemt og ’gratis’ i dag er det ikke nødvendigvis i morgen eller om fem år. Musik er ikke gratis. Det er en stor og udbredt misforståelse. Skabere af musik bruger blod, sved, tårer, grej, studietid, producere, andre musikere o.l. før der er et produkt klar til distribution.

Nogle distributionsfirmaer kan tilrettelægge sig sådan at de vinder ind på gyngerne hvad de taber på karrusellen ved at tilbyde musikken gratis med ved køb af et andet produkt – som mobilfirmaernes musiktjenester. Spotify, YouTube og Facebook tjener penge på annonceindtægter på reklamer placeret mere eller mindre synligt/ hørbart. Nogle aktører er så store og magtfulde at de kan forhandle sig til (for dem) lukrative aftaler med de der er ansat til at varetage rettighedshavernes interesser. Rettighedshaverne = musikerne bliver de små fisk i det kredsløb, de ellers selv er udgangspunktet i.

MUFA vil gerne se de bedst mulige vilkår for at musik skabes, formidles og opleves. Vores medlemmer arbejder med det på daglig basis ved at tilbyde kvalificeret hjælp til biblioteksbesøgende med musikspørgsmål. Bibliotekerne rundt om i landet tilbyder adgang til musik (fysiske og digitale formater), noder, instrumentskoler, sangbøger, instruktionsdvd’er, musiker- og bandbiografier. Flere steder formidles musikken også via fælles oplevelser i form af koncerter, lytteklubber, musikcaféer, quizzer og lignende. Bibzoom er videreudviklingen af de tidligere tjenester Musikbibliotek.dk og Netmusik, der henholdsvis formidlede og gav adgang til musik. MUFA følger Bibzooms udvikling og glæder sig over at bibliotekerne satser på det digitale musikområde.

Vi afventer interesseret eMusiks bidrag, men er bekymrede over det forvirrende signal der sendes ved at der kommer flere musiktjenester i biblioteksregi, der lanceres som landsdækkende uden reelt at være det. Et samlet stærkt tilbud er klart at foretrække og kan det ikke opnås, er det altafgørende at de to sites samarbejder.

At cd’en som medie har haft sin storhedstid er der vist ingen der benægter. At mange musikfolk på bibliotekerne stadig holder fast i en musiksamling og sætter hælene i ved omfattende kassationer, skal ikke ses som et udtryk for at de er forstokkede og gammeldags. Vores opgave som folkebibliotek er ikke kun at tilbyde de 10-25-årige det de ikke kan få nemt og næsten gratis et andet sted lige nu. Vi er et folkebibliotek, der også skal tænke på den del af befolkningen, der hverken er helt eller halvt selvkørende i det digitale – og det er mange.

Hvad betyder det, hvis vi ikke skal satse på cd’er, fordi det er gammeldags og vi heller ikke skal satse på digital musik for ikke at træde det kommercielle marked over tæerne?

Vi burde som folkebiblioteker være mere ambitiøse på musikkens vegne end de holdninger der luftes i debatten for tiden. Vi burde prioritere musikken højt. Ved at understøtte det lokale musikliv ved samarbejde med musikskoler og spillesteder, koncerter på biblioteket, adgang til noder, sangbøger o.l. Ved at formidle og tilbyde adgang til musik. Fysisk og digitalt.

Vi opfordrer medlemmer og andre interesserede til at kontakte MUFAs bestyrelse med jeres holdninger om musik og biblioteker. Vi vil meget gerne bidrage til at debatten er forankret i medlemmernes virkelighed.


De venligste hilsner

Bestyrelsen i MUFA

OBS! Hvis du er medlem af MUFA og ikke også har modtaget dette indlæg direkte pr. email, så tjek at BF har din rette mailadresse.
Last edit: 06 feb 2013 13:50 by AnjaLyngby.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
06 feb 2013 15:06 #861 af Per Reinholdt Nielsen
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Godt skrevet Anja. Skal det ikke også ud i andre fora?

PS: Når jeg nogle gange har slået på at, biblioteket er et alternativ til markedet, er det ikke med samme fortolkning som PD. Hun siger vist, at fordi der er gratis musik, skal bibliotekerne så overhovedet tilbyde adgang til musik? Man må nuancere begrebet gratis, når man taler om musik og internettet. På Spotify er det gratis, hvis man vil have reklamer. På TDC får man musikken med, hvis man køber et telefonabonnement. Jo, nogen skaffer sig musikken ulovligt og ude betaling, og så er der youtube, men her arbejder pladebranchen på at få del i annonceindtægter for at tjene penge på musikforbruget. Bevægelsen på internettet går i retning af betaling for indhold. Der er kommet massser af musik og meget er frit tilgængeligt, men gratis er det ikke altid.
Når jeg har brugt vendingen - senest på Årets Musik i Vejle - at biblioteket skal være et alternativ til markedet, er det fordi, vi som de eneste på markedet er fri af alle tænkelige interesser om at sælge en bestemt slags musik. Det kunne måske være vores store force, for alle andre tilbyder også musik og går meget aktivt ind i formidlingen.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
07 feb 2013 09:33 #862 af Katrine Nordland
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
I glas og ramme med det indlæg, Anja. Håber, det vil blive læst vidt og bredt.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
08 feb 2013 10:38 - 08 feb 2013 10:39 #870 af Knud Bentzen
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ja, et rigtigt godt indlæg som bestemt sætter tingene på spidsen og opsamler hvad vores problem som musikbiblioteker er i forhold til den virkelighed vi befinder os i, og som vi desværre, som faglige specialister, desværre ikke bestemmer over.

Os, der til dagligt beskæftiger os med musik vil, som Anja også nævner, gerne holde fast i vores samlinger. Jeg tror det er fordi at vi anvender biblioteksvirksomhed med den definition som findes i enhver ordbog. Og den definition har altså noget med "samlinger" at gøre. Jeg siger ikke at vi ikke skal udvikle os, de skal vi naturligvis. PD giver bare indirekte udtryk for at hun ønsker en afvikling snarere end en udvikling af musikken på bibliotekerne (det kræver så lige en lovændring men det nævner hun vist ikke ;) ) - det er en holdning flere biblioteker og kommuner i landet til dels deler.
Musikken er ikke længere prestige at have på biblioteket, og fokus samt budgetmæssigt lider den mere og mere år efter år. Slunkne materialekonti, nedlæggelse af afdelinger og selvstændige betjeningsteder osv osv...vi oplever det alle. Det er naturligvis vigende pladesalg og ringere udlån der danner grobund for vores situation, men det er langtfra hele sandheden, og det ved vi vist alle sammen godt.

Jeg holder på at vi skal slå på det vi kan og det vi har frem for at enten smide alt ud og få gennemført en ændring af biblioteksloven - eller at komme med halvhjertede og teknisk forældede løsninger for at konkurrere med kommercielle tjenester der i sidste ende har andre succeskriterer end os selv. Og helt andre budgetter og dermed kontraktmæssige muligheder

Biblioteket er ikke en forretning; Vi skal ikke tjene penge og netop det er vores styrke. Vi skal blot anvende den styrke til at gøre og tilbyde noget der adskiller sig fra mængden, og uden vederlag fra brugernes side...det er der nemlig ingen andre tjenester etc, der er i stand til. Vi skal IKKE være som alle andre - Er vi det har vi ingen berittigelse i samfundet.
Last edit: 08 feb 2013 10:39 by Knud Bentzen.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Tid til at oprette siden: 0.083 sekunder
Vores hjemmeside bruger cookies for at visse funktioner virker. Du kan læse mere på linket.