× Generelle diskusioner og spørgsmål omkring musikformidling.

Hjælp sangbog (skole) fra 50'erne el 60'erne

Mere
07 Aug 2017 17:13 #1227 af gitte
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Oplysninger fra låner
forside : BLÅ
med Svaler der sidder på en tråd ( a la som noder)
oplevet i perioden 50'erne /60'erne) (og altså udkommet enten i 50'erne eller 60'erne eller før)
Mindre sag måske med omkring 100 sange
10cm x 15cm

Låner mener bestemt , at bogen er udkommet på Musikhøjskolens forlag Egtved

Starter med I østen stiger

Kun tekst (altså ingen noder)

Jeg har lige holdt ferie , måske er det derfor at jeg ikke finder noget.
Og vi har meget lidt tilbage selv af ældre noder/sangbøger. Men fuglene på tråden siger mig noget. og jeg kan også huske svagt den sangbog jeg sang efter i de første klasser i midthalvtredserne og fremad.
har forsøgt at ringe til et par pensionerede musikbib'er
kh Gitte Lose
Gladsaxe

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
08 Aug 2017 09:26 #1228 af Annette Pedersen
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej Gitte

Det kunne være Andersen, Hakon: Tredive danske sange ; WH 1950. Den første sang heri er Morgenstund = I østen.. på Gades melodi fra Elverskud

kh
Annette Pedersen
Aabenraa bibliotek

Mere
08 Aug 2017 12:42 #1229 af gitte
Tak for forslagene til Anne og Annette, men låner hævder der hverken var noder eller sanglege i bogen.
Byd endelig ind
Gitte

Mere
08 Aug 2017 16:36 #1230 af Erdu
Jeg har en sangbog fra 1964. Titel: Den Blå. På forsiden en vignet bestående af en nodelinje med en syngende fugl ovenpå (af ubestemmelig art). Den er udgivet af KFUM og KFUK i Danmark og er altså, hvad man kalder en spejdersangbog.
Denne sangbog er 18. udgave. 1. sang er Aleneste Gud i Himmerig og altså ikke den rigtige, men det kan skifte fra år til år.
Overvejende kun tekster og enkelte vignetter, men enkelte sange har dog en melodilinje uden tekst. - Tidligere udsendte man sangbøger i to bind, et tekstbind til eleverne og et melodibind til læreren, så måske har det været tilfældet her i en tidligere udgave - og indholdet af sange skifter fra udgave til udgave, bare tænk på Højskolesangbogen.
Selv husker jeg "Den danske sang" udgivet af Ejnar Jacobsen på Gjellerups forlag. Den var blå og vistnok uden noder. Men den må andre checke.

Mere
09 Aug 2017 08:36 #1231 af gitte
Hej - mon ikke det er Erling D fra FKB ?
- som jeg forsøgte at ringe til et par gange forleden om dette spørgsmål.

Det lyder bestemt som om det kunne være denne sangbog. Jeg kontakter låner og du ERDU skal ha masser af ros.
TAK !
hilsner
Gitte

Mere
09 Aug 2017 09:48 #1232 af Erdu
Jo, det er Erling Dujardin. Efter min pensionering har jeg rigtig megen tid til at opleve København og omegn, og der har været både opera- og guitarfestival i København, så det kan godt være lidt svært at få fat i mig.
Jeg har nu indscannet forsiden af "Den Blå" - måske siger det låneren noget? Men det må være en anden udgave, for hverken Morgensang af Elverskud eller I Østen stiger.. er med i den. Så I andre må til magasinerne. :)

Erling

Mere
09 Aug 2017 10:17 #1233 af Erdu
Jeg kan åbenbart ikke finde ud af at vedhæfte filer i Musiklisten, for jeg havde forsøgt.
Nu prøver jeg igen - hvis ikke det lykkes, må jeg sende den direkte til dig, Gitte - så send mig lige en mailadresse.
Gerne direkte uden om musiklisten til:
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Jeg krydser fingre, ellers bruger vi Plan B.
Erling

Mere
10 Aug 2017 12:22 #1234 af gitte
Den sangbog låneren søgte er :
300 sange og salmer – til alle dagens timer udg. af Gjellerups forlag gennem mange år. 192 sider i nogle af udgaverne.
Gitte Lose , Gladsaxe

Mere
14 Aug 2017 15:37 #1235 af harkamp
Jeg søgte uden held, så tak for også at komme med løsningen :-)
Bilag:

Moderatorer: kasperhageltest1
Tid til at oprette siden: 0.166 sekunder
Vores hjemmeside bruger cookies for at visse funktioner virker. Du kan læse mere på linket.
Cookie politik Godkend